Izgleda da su se stvari malko promenile kod Yettel-a, verovatno kao posledica izveštavanja TeleSrbija i sprovođenja inspekcijskog nadzora od strane RATELa. Promenile na bolje? Pa, nisam siguran.
Relevantan TeleSrbija članak za pozadinu priče je
„DVA KLIKA I ODE 500 DINARA” Yettel na meti kritika zbog DCB i VAS servisa!
Jurio sam automatsko pretplaćivanje na CFM VAS usluge preko mobilnog usled svežih indikacija da se dešava baš na ESR Live usluzi na koju sam i uspeo da naletim i sa kojom sam imao problema 2023. godine.
Našao sam gugl oglas za ESR Live ali me nije baš automatski pretplatio, što ne znači da se ne dešava i da oni koji se žale nisu u pravu kada kažu da im je naplaćeno nešto za šta se nisu prijavili.
U TeleSrbija članku je bilo priče o pretplaćivanju u dva klika, sada je to dva klika plus unošenje PIN kôda iz SMS poruke. Ali unos PIN-a se može desiti automatski u zavisnosti od pretraživača na mobilnom, tako da se nismo nešto odmakli od "pretplaćivanje u dva klika"
Ovde ću da dokumentujem interakciju koju sam imao sa ESR Live uslugom:
Video snimak cele interakcije možete pogledati na [stavljam LINK KA video snimku na X-u kada ga tamo postavim]
Oglas na koji sam naleteo je od ESR Live VAS usluge, koja ima brojne žalbe da su prevaranti, ovo je delom pokriveno ranije u ovoj istoj temi gde sam ranije imao problema baš sa ovom ESR Live uslugom.
Naleteo sam na gugl oglas u Blic aplikaciji :
Ovde se mogu požaliti da oglas krši
Pravilnik o obavezama operatora usluga sa dodatnom vrednošću :
Quote:V OGLAŠAVANJE USLUGE
1. Opšta pravila za oglašavanje Usluge
Član 15
U svim promotivnim aktivnostima Usluga mora da bude detaljno opisana, uz uključivanje cene i načina naplate Usluge, tako da opis Usluge bude jasan, čitljiv i lako razumljiv njenom korisniku.
Zabranjeno je obmanjivanje korisnika Usluge pružanjem pogrešnih, nepotpunih ili drugih netačnih informacija koje ga mogu dovesti u zabludu, kao i prikrivanje informacija koje su korisniku potrebne za donošenje odluke o korišćenju Usluge.
Ako je pored cene za Uslugu potrebno dodatno plaćanje, takvo dodatno plaćanje treba navesti u promotivnim aktivnostima iz stava 1. ovog člana na jasan, lako razumljiv i čitljiv način.
Oglas je postavljen od strane firme CFM Content For Mobile LTD sa Kipra, koju sam i ranije gledao i koja je uveliko u VAS biznisu po celom svetu.
Mislim da konkretno ciljaju Blic za oglase jer je i moj prethodni susret sa ESR Live 2023. godine bio na Blicu.
Kada se klikne na oglas pošalje na www .lp-rs.esrlive .com/sr-rs/landing_pages/5950 sa još gomilom parametara i dobije se:
Pozitivno je da je jasno napisana cena vidljivim tekstom i što piše "Ukoliko nastavite, saglasni ste...". Ali nije jasno da će se broj telefona poslati automatski bez da korisnik mora sam da unese broj.
Kada se klikne "Nastavi" dobije se sledeća stranica:
Tu se negde automatika i dešava, kroz komunikaciju sa Yettel/Telenor DOB (Direct Operator Billing) servisom, CFM tj. firma koja nudi VAS uslugu automatski dobija moj broj telefona, i automatski mi šalje PIN kôd da bih verifikovao da želim da se pretplatim na uslugu, i srećom pretraživač nije automatski uneo kod i sjebao me, nego me pitao da li želim:
Znajući kako stariji ljudi i deca klikću po mobilnom bez čitanja i razumevanja, ovo nije adekvatna zaštita protiv toga. Mogu lako da zamislim da se neko može zeznuti i završiti pretplaćen na uslugu koju ne želi ovim putem. Ovo bi se veoma teško desilo da ne postoji automatsko prosleđivanje broja VAS operateru. Takođe je moguće da ovo gde me pretraživač pita da li želim da automatski upiše kôd u stranicu ne radi tako na svim mobilnim telefonima, naročito na starijim. To još moram da istražim.
Kako izgledaju oglasi na globalnom nivou koje ova firma C.F.M. Content For Mobile LTD pušta preko Gugl platforme možemo videti preko
Google Ads Transparency Center
Smatram da je većina ovih oglasa obmanjujuće prirode, i da ne bi trebali da budu dozvoljeni. CFM i slične firme obmanjujućim metodama pokušavaju da pretplate ljude na usluge koje ovi ne žele. Ko uopšte istinski želi da plaća pretplatu na gluposti kao što su "Live" E-Sports snimci koje nudi ovaj ESR Live, ili druge gluposti što nude CFM i drugi VAS operateri. Ovo su usluge koje jednostavno ne treba da postoje i nemaju nikakvu svrhu osim da kroz obmanu i trikove bogate VAS operatere i lokalne mobilne operatere po celom svetu.
Evo kako izgleda jedna interakcija sa ESR Live u pozadini, sa desktopa, u developer tools:
Ostalo mi da istražim: kako tačno funkcioniše ovo gde me pretraživač pita da li želim da pretraživač automatski upiše kod za mene, da li je to podrazumevano podešavanje, da li svi pretraživači pitaju ili samo upišu kôd iz SMSa u stranicu, kog datuma je tačno to uvedeno automatsko učitavanja za koji browser i kog tačno datuma je uvedeno da ne ide više automatski nego da pita za odobrenje.